Op een andere manier verhalen laten leven
Instagram, vlogs en podcasts: ze zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Ook bibliotheken maken hier steeds vaker gebruik van. Eind 2020 vond – onder leiding van adviseur Digitale geletterdheid Maike van Pelt en in samenwerking met Radiomakers Desmet – een Podcast inspiratiesessie plaats. De podcast is een van de onderwerpen binnen het project 'Nieuwe media' waarin vanuit een goede contentstrategie wordt gekeken hoe je efficiënt en doelgericht kunt communiceren met focusdoelgroepen. Toen bleek dat de fysieke workshops niet door konden gaan, werd het plan opgevat om de bibliotheken online mee te nemen in de wondere wereld van de podcast. Maike van Pelt vertelt…
“Het werd een inspiratiesessie waar vijftien verschillende bibliotheken aan deelnamen en de kracht van podcasting centraal stond. Hoe maak je een mooie podcast die ook het imago van de bibliotheek versterkt? Hoe komt een goede podcast tot stand, hoe zet je die vervolgens in en welke voorbeelden zijn al beschikbaar voor bibliotheken? Met als einddoel om met een kernteam van bibliotheken een mooie podcastserie te maken die mogelijk landelijk uit te rollen is.”
Met haar radio- en podcastervaring, weet Maike als geen ander hoe belangrijk het is om een goede basis neer te zetten. “In Radiomakers Desmet vonden we een fijne, ervaren partij die meedenkt en helpt om deze podcastserie tot stand te brengen en te produceren. De kracht van een goede podcast zit in intimiteit en verbeelding, dat is waar de bibliotheek zo sterk in is. Het vult elkaar aan en brengt een extra dimensie”, vertelt Maaike.
“Heel leuk, maar ook spannend om alle deelnemers samen te brengen en op een lijn te krijgen voor dat uiteindelijke doel”, vertelt Maike. Maar de reacties waren positief en er zat veel energie in de groep, wat resulteerde in mooie ideeën. Als je die krachten op de juiste manier bundelt, kun je met een podcastserie op een mooie, aantrekkelijke manier de vele schatten van de bibliotheek delen. Ook gaven de bibliotheekmedewerkers terug dat dit bijdraagt aan een upgrade van de bibliotheek en dat het een duurzame, nieuwe manier van kennisoverdracht brengt.”
Begin 2021 vinden vervolgworkshops plaats, waarbij onder andere de vraag centraal staat ‘welke doelgroep willen we bedienen met onze podcastserie?’. Onder leiding van Maike wordt vervolgens samen met Radiomakers Desmet en het kernteam maandelijks overlegd en toegewerkt naar een podcastserie die eind 2021 beschikbaar komt.
Maike: “En mijn droom: een hele goeie, spannende podcastserie voor de bibliotheek maken die iedereen wil luisteren!”

Maike van Pelt