"Het is een mooie periode om als bibliotheek in de picture te blijven!"
Dat deze tijd inspirerende initiatieven voortbrengt bewijzen de BiebBouwers. Het is een uit nood geboren initiatief ter vervanging van fysieke workshops voor jeugd. Een doelgroep die doorgaans toch al moeilijk te bereiken is. Het werd een maandelijkse Minecraft-wedstrijd. Edo Postma, adviseur Digitale geletterdheid en één van de BiebBouwers, en fan van het eerste uur Anita Ruder van Kopgroep Bibliotheken vertellen over het succes van de BiebBouwers en de kansen om zichtbaar te zijn als bibliotheek in coronatijd.
Edo:  “Door corona konden wij geen workshops meer geven en zijn we gaan kijken hoe we bibliotheken iets konden bieden." "Toen kwamen de BiebBouwers en dat vonden we echt geweldig”, vertelt Anita. Ze heeft direct vol ingezet op PR en communicatie met een persbericht richting lokale media en iedere maand teasers en filmpjes op de homepage gezet. Verder is het in de nieuwsbrief opgenomen en op social media geplaatst.
Anita: “Het is leuk om terug te horen dat kinderen uit onze regio in de prijzen vallen. We hadden zelfs bij de Vuurtorenchallenge de eerste en derde prijs in huis. Het is heel leuk dat je zo’n mooi, kant en klaar aanbod krijgt als bibliotheek. Iedere keer zijn we weer benieuwd in welke rol Edo nu weer verschijnt. Het is een mooi voorbeeld van hoe Probiblio in deze moeilijke periode toch heel praktisch bibliotheken ondersteunt.”
Anita merkte dat ook andere bibliotheken zoekende waren. “Je wordt 20 jaar teruggeworpen in de tijd en bent opeens weer een klassieke uitleenbibliotheek. We zijn zelf ook op zoek gegaan naar digitaal aanbod. Daar krijgen we veel positieve reacties op en de vraag: gaan jullie hier straks mee door? Bijvoorbeeld mensen van Texel, die komen niet voor een avondje naar Den Helder of van een vrouw met een demente man die zij niet alleen kan laten. En nu kan het digitaal. Straks gaan we en-en doen: fysieke en digitaal.”
Het digitale aanbod voor volwassen zit steeds vol. Maar Anita geeft aan dat het bij de jeugd veel lastiger ligt. Edo is het met Anita eens en vertelt dat het een grote uitdaging is om de jeugd van 9-14 jaar te bereiken. Ze zitten nog niet op de grote kanalen, ontvangen zelf de nieuwsbrief van de bibliotheek nog niet.
“Je moet ze dus via de ouders zien te bereiken. En daar merkten we soms reserve waar het gaat om Minecraft en gamen, omdat men het vaak kent als een vechtspel. Terwijl wij het leerzaam en educatief inzetten. We krijgen waanzinnig mooie inzendingen van kinderen, echt fantastische bouwwerken. Afgelopen keer vertelde een jongen dat hij er dertig uur aan gewerkt heeft!”.
Edo vertelt dat hij en zijn collega’s veel plezier hebben om de filmpjes te maken.
“Het was voor ons echt een lichtpuntje.” Dat ziet Anita: “De lol spat er vanaf!”
Onder andere De BiebBouwers hebben Anita geholpen om goed in het zicht te blijven als bibliotheek in deze periode. Anita: “We krijgen veel exposure in de media, want verder is er niet zoveel. Het is echt een kans als bibliotheek om in de picture te blijven.”
“En dat is precies waarom wij dit gemaakt hebben. We presenteren het als product van de bibliotheek, zodat de bibliotheek er mee kan shinen!"
Anita Ruder & Edo Postma